4 praktische tips om beter te slapen

4 praktische tips om beter te slapen

Wij leven in een hectische tijd en velen van ons hebben een druk bestaan. Heb jij het ook zo druk? Ben jij ook altijd maar bezig?  Wij geven je 4 praktische tips om beter te slapen.Vaak als je aan iemand vraagt hoe het is, krijg je het volgende antwoord te horen:  “Druk, druk en nog eens druk”.

Velen van ons leven in een constante race van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. En wat zo grappig (?) is, het houdt niet op als we naar bed gaan.  We blijven maar doorgaan. En dan vindt men het gek dat men slecht slaapt…! Daarom krijg je van ons zo tips om beter te slapen.

Voordat we naar bed gaan, moeten we onze activiteit afbouwen. De hele dag worden onze hersenen geprikkeld en zijn we in een actieve modus om snel te reageren, de juiste beslissingen te nemen e.d.  Die volledige activiteit moet voordat wij gaan slapen over zijn en dus verdwenen zijn, anders kunnen we niet slapen.  Maar  dat wist  je natuurlijk  al … je herinnert jou die keren  maar al te goed van de vergadering ‘s avonds die nog nawerkt  in je hoofd, of het te lang doorgaan (met werk) op de computer, of dat gepeins over dat moeilijke gesprek …. Het sliep vast niet lekker!

Wat kan je doen om maar niet door te racen voordat je naar bed gaat? 

Onderstaand 4 tips om beter te slapen en je dag goed ontspannen af te ronden:

  1. Doe rustig aan.
    Doe  geen inspannende lichamelijke activiteiten meer (liefst  3 uur voor het naar bed gaan). Deze activiteiten verhogen je lichaamstemperatuur en maken je actief, hierdoor heb je meer moeite om in slaap te vallen.
    Ditzelfde geldt voor voeding. Houdt hiermee ook rekening en eet geen grote zware maaltijden vlak voor het naar bed gaan.
  2. Vermijd confrontaties
    Het is mooi en goed om tijd door te brengen met je familie, vrienden, partner e.d., ook tot op het laatste moment van de dag. Echter vermijd het starten van confronterende discussies. Een half uur voor het slapen gaan, is niet het ideale moment om met je partner te beginnen over die grote aankoop die jij graag wilt, of om te klagen dat jou iets dwars zit.
    Misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar denk er eens aan als je ’s avonds laat nog “een goed gesprek” wilt voeren. Stel het uit naar de ochtend of middag. Verandering begint met bewustwording!
  3. Verveel je zelf in slaap
    Doe iets saais, in plaats van nog superactief op internet een en ander op  te zoeken of een heel spannend boek lezen. Doe iets wat vervelend is, zoals was opvouwen, wat papierwerk of lees een paar bladzijden van een moeilijk, saai boek.
  4. Neem een warm bad of warme douche
    Het nemen van een warm bad is een uitstekende manier om te ontspannen en alle zorgen en spanning van de dag achter je te laten. Let op: doe dit niet vlak voor je naar bed gaat. Net als bij punt 1 de lichamelijke inspanningen, verhoogt het warme water je lichaamstemperatuur en maakt je actief.
    Heb je geen bad, neem dan een warme douche. Laat de douche er voor zorgen dat al je spanningen en zorgen van je afstromen en wegglijden.

Dit waren onze 4 praktische tips om beter te slapen.

En welke tips heb jij nog?

 

Laat wat van je horen

*